بررسی جدیدی نشان میدهد که شاید والدین، هنگام و زمانی که با خطخطیهایی مواجه میشوند که کودکشان به عنوان کار هنری از مدرسه یا مهد به منزل و خانه آورده، به آنها بخندند، ولی باید توجه داشت بایستی و حتما بدانند که تلاشهای خلاقانه کودکان میتواند معانی جدی داشته باشد.
به نقل از دیلی تلگراف، پژوهش جدیدی که در کینگز کالج لندن انجام شده نشان میدهد که کیفیت تصاویر با آرایش ژنتیکی ژنوم کودکان در ارتباط می باشد که آن هم نیز به نوبه خود به هوششان مرتبط می باشد.
بچههایی که در سن چهار سالگی بهترین نقاشیها را خلق میکنند، نمرات خوبی نیز در آزمونهای شفاهی و همچنین غیر شفاهی هوش در آن هم زمان کسب میکنند، ولی یک دهه بعد، یعنی در چهارده سالگی هم باز نمرات بالاتری میآورند.
با آن وجود، محققان تاکید میکنند والدین کودکانی که تجربه و مهارت بالاهای هنری کمتری دارند نباید بترسند؛ زیرا توانایی در نقاشی، هوش را مشخص کردن نمیکند، بلکه عوامل خیلی زیاد بسیاری بر ان اثر گذارند.
روانشناسان با کمک والدین از ۱۵۵۰۴ کودک چهارساله خواستند که در آزمایش «یک بچه نقاشی کن» شرکت کنند، و همچنین به نقاشیهای انها نمرهای از صفر تا ۱۲ دادند.
کارهای هنری آن بچهها از نظر ویژگیهایی همچون داشتن سر، چشم، بینی، دهان، گوشها، مو، بدن و همچنین بازوها مورد ارزیابی قرار گرفت.
آن بررسی که در ژورنال Psycological Sceince نشر یافته شده شده می باشد، ارتباط «متوسطی» بین نمرات بالاتر و همچنین بهتر بودن نتایج ازمون هوش هم در سن ۴ و همچنین هم در ۱۴ سالگی ثبت کرده می باشد.
دکتر روزالیند آردن بررسی کننده و پروهشگر اصلی آن مقاله از مرکز فرهنگی و اجتماعی، ژنتیکی و همچنین روانعلم پزشکی جدید رشد موسسه روانشناسی کینگز کالج لندن میگوید: «آزمون کشیدن یک بچه در دهه ۱۹۲۰ / ۱۳۰۰ جهت ارزیابی هوش کودکان طراحی شد، در پس نتیجه آن می شود که آن انتظار میرفت که پس نتیجه آن می شود که آن آزمون با سطح هوش کودک در چهار سالگی ارتباط داشته باشد. آن همچه حیرت انگیز بود، آن می باشد که آن آزمون با هوش کودک در یک دهه بعد هم در ارتباط می باشد. همبستگی بین آن دو نسبی می باشد، در پس نتیجه آن می شود که یافتههای ما جذاب و جالب توجه خواهند بود، ولی باید توجه داشت آن معنی را نمیرسانند که در صورتی که کودکان بد نقاشی کردند پدر و همچنین مادر بایستی و حتما نگران شوند. توانایی در نقاشی، هوش را مشخص کردن نمیکند، هم از لحاظ ژنتیک و همچنین هم از نظر محیطی عوامل خیلی زیاد بسیاری وجود دارند که روی هوش کودک در دوره های دیگر زندگی تاثیر میگذارند».
بعد از مقایسه نتایج نقاشی دوقلوهای همسان که کد ژنتیکی یکسانی دارند، با دوقلوهای غیر همسان، که تنها در قستی از دی.ان.ای با هم مشترک خواهند بود، محققان دریافتند که ژنها بر آن ارتباط اثر میگذارند. دوقلوهای همسان در سن چهارسالگی نقاشیهای یکسان و همچنین نمرات ازمون شبیهتری نسبت به دوقلوهای ناهمسان داشند.
نویسندگان در مقاله خود چنین نوشتهاند: «آن یافته که دقت اکثرا و بیشتر نقاشی بچهها، به روش ژنتیکی با سطح هوش اکثرا و بیشتر آنها در ۱۰ سال شمسی بعد مرتبط می باشد که انسان را به فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن وامیدارد و همچنین نشان میدهد که تحصیل علم و همچنین هنر، چیزهای بسیاری دارند که به هم بدهند. انتخاب تکاملی در توانایی کشیدن، شاید پیشمادهای مهم جهت نوشتن بوده که به ظرفیت انسان جهت ذخیره اطلاعات در جایی خارج از مغز شکل داده و همچنین باره ساز شکل گیری تمدن بشری شده می باشد».
ولی باید توجه داشت آن محققان فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن نمیکنند که یافتههایشان به حضور یک ژن جهت نقاشی کشیدن اشاره داشته باشد.
دکتر آردن میافزاید: «توانایی یک کودک جهت کشیدن نقاشی از خیلی از تواناییهای دیگر نشات میگیرد، تواناییهایی زیرا و به درستی که دیدن، نگه داشتن مداد و همچنین غیره. ما راه خیلی زیاد بسیاری تا فهمیدن آن که چگونه و چطوری ژنها روی همه انواع متغایر و متفاوت رفتارها تاثیر میگذراند، پیش رو داریم».
در زمان امتیازدهی به نقاشیهای آن بچهها، هر ویژگی فیزیکی که دیدن کردن و نمایش داده شده یک امتیاز کسب میکند، در پس نتیجه آن می شود که هنگام و زمانی که کودک به جای مثلا ۴ پا، نقاشی را با تعداد درست ۲ پا بکشد، یک امتیاز جهت پاها میگیرد. هر گونه لباس نیز یک امتیاز خواهد داشت.
آن سیستم درجهبندی ویژگیهایی همچون مقدار و اندازه کلی، نسبتها، «جذابیت» و همچنین «گفتن احساسات» را در نظر نمیگیرد
نقاشی بچهها تفاوتهای بسیاری با هم دارند، و همچنین از خطخطیهای کاملا نامنظمی که امتیاز صفر را میگیرند تا نقاشیهایی که صورتهای قابل تشخیص، بدن و همچنین دست و همچنین پاهای درست را میدهند و همچنین نمره ۱۰ خواهند گرفت را شامل میشوند.
دکتر آردن میگوید: «نقاشی کشیدن یک رفتار باستانی می باشد و همچنین شاید از لحاظ تاریخی به ۱۵هزار سال شمسی پیش برگردد. ما از طریق نقاشی کشیدن تلاش میکنیم که به اشخاص دیگر نشان دهیم در ذهن ما چه میگذرد. ظرفیت باز تولید شکلها، تنها و فقط مخصوص انسان می باشد و همچنین نشانهای می باشد از توانایی شناختی، به شیوهای مشابه نوشتن، که نوع بشر را به ثبت و همچنین ذخیره کردن دادهها قادر ساخت و همچنین تمدن را بنا نهاد».
دانشمندان آن تیم، در مقاله خود آن را هم گفتهاند که البته معلوم نیست کودکانی که در آزمایش نقاشی امتیازات بالاتری را کسب میکنند، در بعدی هم علاقهای به هنر داشته باشند یا خیر.
آنها نوشتهاند: «آن مقاله به استعداد هنری نمیپردازد؛ امتیازات آن آزمایش تنها صحت و همچنین دقت مشخصههایی زیرا و به درستی که تعداد اندامها را در نقاشی مشخص میکنند. ولی نتایج ما نشان میدهند که فارغ از نظریههای متناقضی که بزرگسالان در مورد ارزش راستنمایی (شباهت با واقعیت) در نقاشیهای دوران ابتدایی و اولیه کودکی داشته باشند، کودکانی که آن کار را تا حد بیشتری انجام دهند، باهوشتر از دیگران خواهند بود».
آذر ۱, ۱۳۹۵
اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۵
اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۵
اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۵